onsdag 4 februari 2009

Flodhäst-t-shirten är färdig.



T-shirten med flodhästapplikationen har slutligen blivit färdig.
Min overlock bröt av flera jerseynålar när jag skulle sy plagget för en dryg vecka sedan, och sedan dess har den blivit liggande i tyghyllan.
Igår bestämde jag mig för att sy färdigt kragen utan overlock och, vips! Det gick galant.

A. tog med glädje på sig t-shirten när han vaknade i morse, men berättade senare, besviken, att ingen på dagis hade sett att det var en flodhäst på motivet.

I efterhand tänker jag tillbaka på flodhästtröjan som en "problemtröja". Applikationen var rolig och problemfri att sy. När jag skulle sy ihop själva tröjan så kom jag på att jag ännu inte hade tvättat tyget. Jag vågade inte sy ihop tröjan innan jag tvättat den, så jag slängde in de tillklippta bitarna, samt applikation, i tvättmaskinen. När delarna var torra så upptäckte jag att tyget hade dragit sig. Jag finjusterade bitarna med sax och var förvånad över att tyget verkade ha blivit större efter tvätt!
När jag satte mig framför overlocken, började nålarna gå av. Det krävdes ett trixande att få till sömmarna överhuvud taget, och baksidan av tröjan (med dubbla sömmar på ett flertal ställen) är inte lustig att se.

Trots allt krångel, är jag nöjd med resultatet. Tröjan är färdig och den blev godkänd av sonen. Trikån, som f.ö. kommer från E-slöjd, har härliga färger och känns som om den kommer att hålla i många tvättar. Dagiskompisarna kanske kan vänja sig vid tanken att det faktiskt är en flodhäst på motivet, innan de retliga sömmarna brister.
Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar