söndag 15 februari 2009

Hoodie med luva och runda fickor på magen



Modellen till den här hoodien blev jag genast förtjust i när jag såg den på Ottobres hemsida.
Det gröna tyget är Hilcos sweatshirttyg, ett stabilt, härligt tyg som är tacksamt att arbeta med. Jag kombinerade den skogsgröna färgen med en riktigt knallig mudd från Sundbybergs textilcentrum. Denna kombination, tillsammans med röda dekorsömmar och elefanttyg i luvan, gjorde att jag tyckte att fickornas insidor fick förbli gröna. I originalmodellen från Ottobre 6-07 har man använt ett fodertyg i avvikande mönster för att förstärka effekten av de runda fickorna.

Ottobremodellen har jag förminskat med två cm på bredden - jag sydde storlek 110 - och eftersom jag tyckte att fickorna var för små, förstorade jag även dessa. Jag tog helt enkelt två glas med önskad diameter och målade om fick-hålen, de blev rejält mycket större än i originalet. Även luvan har jag förändrat efter egen smak, jag valde en strutmodell som "korvar sig" litegrann när den hänger ner på ryggen.

Hoodien var ett nöje att sy, men små problem som t.ex. att den främre dekorsömmen (runt fickan) var väldigt svår att sy p.g.a. att symaskinen inte ville acceptera böjda sömmar, försenade projektet. Som nybörjare hade jag även svårigheter att sy fast luvan på ett snyggt sätt. Denna svårighet kommer att lösa sig själv eftersom jag förmodligen kommer att sy nästa hoodie med tryckknappar i luvan - för säkerhets skull!

A. blev förtjust i tröjan när han såg de runda fickorna, och den har blivit något av en favorit, tror jag. Jag hann dock inte fotografera hoodien när den var ny, därav fettfläckarna på fickan och bröstet.

1 kommentar:

  1. Jättefin modell. Visste inte vilken blogg jag skulle välja, du har ju TVÅ. Att du hinner med att blogga på båda???
    Jag måste erkänna att jag inte hunnit få i några tryckknappar innan jag tog kortet. Jag brukar slå i knappar men kardbord var ett bra tips. Kanske man skulle prova på. Bara för att se hur resultatet blir. Ha det bra. Cecilia

    SvaraRadera