torsdag 12 februari 2009

En vällingpåse till kläder


Sedan vi fick barn och ska resa bort, packar jag våra oändliga travar med kläder, blöjor, sängkläder, skor och leksaker i stora syntetkassar. Kassarna är mjuka och formbara, och passar bättre in i bilens alla skrymslen än väskor och koffertar gör.
Nuförtiden kan man dessutom få tag i kassar med vackra motiv, till skillnad från de ursprungliga, rutmönstrade, kassarna som saknar all form av originalitet.

För några månader sedan upphörde jag att slänga de vällingpaket vars innehåll familjens yngste medlem förbrukade i snabb takt. Härom kvällen hade jag lust att börja fingra på påsarna, och sydde ihop dem två och två. Materialet är härligt, och skarven, med texten "välling", blev riktigt läcker. Inspirerad av 90-talets "kaffeväskor", sydde jag en ny väska att packa småbarnskläder i.
Väskan fodrades med genomskinlig bordsduk från Jysk, vilket gav väskan en bra stabilitet. Tejp användes i stället för synålar.

När väskan var färdigsydd, tittade min man på den med en kritisk min och påpekade att handtagen säkert hade blivit både starkare och snyggare om jag hade sytt på dem snett inåt. Det ska jag tänka på nästa gång.

3 kommentarer:

  1. Vilken kul idé :) Undrar om man är lika kreativ och lyckas pyssla ihop en. Kanske inte just av vällingpåsar, men kaffepaket? Fina kläder du gör :)

    SvaraRadera
  2. Vad fin och vilken kul idé!!

    SvaraRadera
  3. Ja, det ultimata återvinningstipset, eller hur!
    Materialet är skönt att arbeta med, det är härligt känsla att sy i det. I stället för knappnålar arbetade jag med tapebitar som fästes här och där, och som jag försiktigt drog bort efter att sömmen satt där den skulle.
    Jag rekommenderar definitivt dubbla lager om väskan ska hålla. Snyggast blir det nog om man tar vällingpaket även på insidan.

    SvaraRadera