tisdag 6 oktober 2009

Ruths Claudia

I slutet av Juli påbörjade jag mitt första projekt någonsin i spetsstickning.
Jag hade inte stickat något till mig själv under flera års tid, men jag blev väldigt lockad av att sticka just denna kjol när jag hittade den på Ruth Sorensens hemsida.



















Till projektet valde jag ett kaunigarn i höstfärger, och satsade på att två garnnystan av Kaunis W-EV skulle räcka.
Kaunis garnnystan är individuella, de väger olika mycket och kostar beroende på hur stora nystanen är. Färgerna i samma färgbad varierar också från nystan till nystan, det ena nystanet har mer av en färg och mindre av en annan, hos ett annat nystan är förhållandena omvända.

Något som gjorde mig besviken med kaunigarnet var att färgerna varierade lite för mycket mellan de nystan som jag fick hem. Det var svårt att skapa en flytande övergång mellan färgerna hos de båda nystanen och i det ena nystanet var en gul tråd grovt och abrupt sammanfogad med en dito i rostrött.

Kjolen var jätterolig att sticka, men som nybörjare fick jag ibland se till att behålla tungan rätt i mun. Den översta spetsmönsterbården blev inte komplett, men det är inget jag retar mig på.

Projektets läskigaste tilltag var när jag, efter att ha stickat mer än halva kjolen, bestämde mig för att jag inte tyckte om färgerna på kjolens linning. Det uppstod lite märkliga ränder när jag, enligt mönstet, stickade varannan rad med de båda nystanen. Planen var att jag skulle klippa av linningen och med stickliknande stygn sy fast en ny linning som jag stickat i en annan nyans, men jag upptäckte omöjligheten i detta projekt först efter att ha satt saxen i kjolen.
Följden blev att jag fick sticka den övre delen åt andra hållet, vilket gick alldeles utmärkt.
På fotot längst ner syns kjolens linning som den ser ut nu, i färdigt skick.

























Projektet med Ruths Claudia var jätteroligt! Lite grann speglar sig nog stickningsglädjen i att kjolen blev liggande ett tag efter att den stickats färdigt. Först flera veckor efter att stickorna hade lagts åt sidan fick jag lust att göra avmaskningen och blocka kjolen.

6 kommentarer:

  1. Tack!
    Kjolen kommer att få värma mig många gånger!

    SvaraRadera
  2. Nuhar jag beställt mönstret jag också, har ju gott om tid att sticka innan jag får tillbaka min figur :) Kanske återkommer med frågon om jag fastnar i mönstret... men först måste jag sluföra mina 2 pågående stickprojekt!

    SvaraRadera
  3. Kul att se kjolen du pratade om. Mönsterstickningen ser precis likadan ut som jag använt på en väst. Ska visa den någon gång.
    Tove

    SvaraRadera
  4. Jättesnygg kjol, verkligt härliga höstfärger!

    SvaraRadera
  5. Strömming: Vad kul att du också tänker sticka kjolen! Det fanns ett litet fel i den engelska beskrivningen när jag beställde den, men det är kanske åtgärdat nu. Hör gärna av dig om du undrar något!

    Tove: Visst, jag vill gärna se din väst!

    Tack, Catharsis!

    SvaraRadera