tisdag 20 oktober 2009

...och en mössa till!


Tretoppsmössan är min nyvunna favorit, och jag kunde inte hålla mig från att använda det gröna alpackagarnet till en mössa åt äldste sonen.
Jag vet att han skulle passa jättebra i en svart- eller anthracitfärgad mössa i samma modell, men för tillfället blir det inte fler tretoppsmössor. Det finns väldigt många fina mössmönster som jag vill och borde sticka, så jag ska se till att variera kollektionen lite grann.


Den nystickade mössan är i största laget (ballongen har större omkrets än sonens huvud) och mössan har en väldigt avslappnad karaktär när den sitter på huvudet, men sonen fullkomligt älskar den! Att den är stor innebar att det inte var några problem att fodra den, och jag klippte till bitar i fleece och sydde en innermössa enligt samma princip som jag använde när jag sydde en solhatt.

Fleece behöver inte kantas, och nederkanten sydde jag fast i de stickade stygnen med kastsöm. En liten söm mellan fleece och stickning i toppen av mössan gör att den inte förlorar formen.













Fotografiernas färger är jättetråkiga och motsvarar inte alls verkligheten.
Tretoppsmössan heter "Baby Tri Peak" och mönstret finns gratis på Ravelry.

Du som är intresserad av stickade mössor kan ta en titt på Kate Gilberts färgglada mönstersamling!

3 kommentarer:

  1. Vilken fart du har på dina handarbeten! Har du varit inne på Sticka mera och anmält dig till nästa byte (garn o te)?
    Tove

    SvaraRadera
  2. Hehe, att sticka mönstervantar med stickor nummer 2 tar betydligt längre tid än att sticka en mössa i grovt garn...
    Jag har inte anmält mig till Sticka Mera. (Borde jag?)

    SvaraRadera
  3. Jag fick paket från Finland sist. Det innehöll ett mycket fint sjalgarn + lite choklad o en cd-skiva, folkmusik a la esti hits. Det är alltid spännande o se vad man får. Tror du har till 26/10 på dig innan anmälan stänger. Prova!

    SvaraRadera