torsdag 2 juli 2009

En ullpläd i miniformat

Jag har fyndat en liten vävstol på en loppmarknad. Tingesten är så söt, den ser ut som en riktig stor liten vävstol, och är riktigt gedigen med detaljer i trä och har en tillhörande vävsked av metall. Vävstolen införskaffades åt barnen, men eftersom de ännu är lite för små så blev det jag som hann inviga vävstolen.













På lördag gifter sig en gammal god vän, och redan för länge sedan hade jag bestämt mig för att väva en stor, njuk, härlig ullpläd i växtfärgat garn inför bröllopet.
Det blivande brudparet har dock trängt in två fulla hushåll i en tvårumslägenhet, och eftersom lägenheten var på gränsen till för liten redan när M. bodde där ensam, kände jag mig tvungen att ändra mina planer.

Jag skänker på lördag bort ett presentkort på en pläd. Detta har även fördelen att paret själva kan välja mönster och färgkombination på den riktiga pläden. Presentkortet kommer att innehålla en minipläd, och det är den som jag har pysslat ihop på vår nya lilla vävstol.





Här tvinnar jag fransarna i den ena kanten.

















Den färdiga "presentkortspläden", tovad och uppborstad.











Vävning i miniformat ger naturligtvis inte alls samma känsla som att arbeta med en riktig golvvävstol, men trots detta så fick jag blodad tand. Det ska bli kul att få damma av vävstolen som står ute i hönshuset!

Garnerna är tvåtrådigt ullgarn från Vartofta, vilka har betats med alun och färgats med björkblad och krapprot. Jag använde mig av garnrester som blev över när jag vävde en annan bröllopspläd för fyra år sedan!



Pläd i tvåtrådigt växtfärgat ullgarn, vävd i tuskaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar