söndag 10 maj 2009

Helt vanliga brallor?













För några veckor sedan rev A. sönder två par byxor inom loppet av ett par dagar. Anledningen var att han hade börjat klättra i trädgårdens äppelträd.
För att slippa bli ledsen varje gång en ny reva uppstår i byxorna - det lär ske igen - sydde jag två par bus-byxor i enkel modell.
Anledningen till att jag bloggar om byxorna är att jag utvecklade dem lite genom att sy på knäveck. Sweatshirtbyxor ser ofta fruktansvärt tråkiga ut redan efter fem minuter, tyget på knäna töjer sig och modellen förändrar sig omedelbart. Genom att sy på knäveck så bibehåller tyget sin form och byxorna sitter lite bättre. Den här lösningen har jag tidigare bara sett på byxor i icke-elastiskt tyg, men jag kan försäkra att det funkar bra även i sweatshirttyg.

Sweatshirttygerna är ett fynd från en tygbutik i Falköping, den enkla byxmodellen är "Simo sweatshirtbyxa" från Ottobre nr. 4-08.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar